Cykelns historia

Cykelns historia började redan på 1500-talet då många fordon med hjul uppfanns. Syftet var att man skulle använda sina muskler för att driva fordonen. Det var först på 1800-talet som det kom igång på allvar med att tillverka fordon med hjul som tåg, cyklar och bilar. Den allra första cykeln kallades Draisine och tillverkades av en tysk som hette Karl Drais. Den som cyklade skulle sitta på cykelsadeln och sparka sig fram. Cykeln var helt av trä.

Nästa moment var Velocipeden som uppfanns. Då skulle fötterna upp från marken och det skulle trampas. Det experimenterades friskt mellan åren 1820-1860 och många olika modeller växte fram. Men den som anammades mest var en cykel med vevarmar och pedaler på framhjulets nav. Just denna modell uppfanns av två franska smeder. Till att börja med gjordes framhjulet på cykeln större och större tills det till slut var enormt stort. Man skulle sitta så nära handtagen som möjligt och dessa cyklar var också gjorda av trä. Tillslut började ekrar tillverkas i metall istället och det är det material som används än idag. Däcken började göras i gummi (också som idag) och det blev lite bekvämare för cyklisten. Dock var det oerhört svårt att cykla på dessa skapelser med enorma framhjul och det krävdes en enorm balans och koncentration av föraren.

Höghjulingen var mycket svår att komma upp på

Denna höghjuling var mycket svår att komma upp på för att åka ut och cykla och det var väldigt vanligt med olyckor. År 1885 utvecklades cykeln så att den fick en kedja som drev bakhjulet istället för framhjulet. Det året gjordes även hjulen lika stora. Tre år senare började det pumpas luft i däcken. helt plötsligt blev det väldigt behagligt att vara ute och cykla! Trehjulingen kom år 1818. Det var på den tiden bara överklassen som hade råd att skaffa dessa cyklar. Dessa trehjulingar var lättare för kvinnor att cykla på när de hade dessa vida, tunga kjolar som fladdrade åt alla håll. Drottning Victoria av England blev väldigt förtjust i dessa och beställde hela tre stycken. Så småningom började växlar användes på cyklarna så det skulle gå lättare i uppförsbackarna. (växlar fanns sedan tidigare på ånglok). År 1877 konstruerades trehjulingen om till en lastcykel. Då började man köra mat och mjölk ut till hushållen. År 1849 uppfanns ett par byxor för kvinnor så att dom lättare skulle kunna cykla utan att fastna i ekrarna med sina vida kjolar. Eftersom det inte ansågs riktigt “passande” med byxor på kvinnor så skulle de bära en kort kjol utanpå sina “cykelbyxor”. Allt för sedlighetens skull!En annan som vi nu idag tycker är en skojig sak är att kvinnorna på 1800-talet uppmanades att hålla munnen stängd när de cyklade eftersom de var så känsliga varelser! helst skulle de också ha en ledsagare med sig under turen för att inte bli hotade och trakasserade. En del kvinnor kastades det tegelstenar på när de var ute på sin cykeltur så det var bäst att ha med sig manligt beskydd.

Höghjulingen var mycket svår att komma upp på