Cykelns evolution

Cykeln har sedan 1800-talet varit ett smidigt, effektivt sätt att ta sig från en plats till annan. 

Cykeln då till nu

Även om de första hjulbaserade fordonen uppfanns redan under 1500-talet, var det först under hungersnöden år 1818 som de slog igenom, då i form av en sparkcykel. Sparkcykeln uppkallades efter den tyske uppfinnaren, innovatören och adelsmannen Karl Von Drais, fick därför namnet draisienne. Under ett flertal år utvecklades draisiennen och år 1861 monterade nytänkarna, bröderna Michaux de första pedalerna.

Tack vare J.W Östberg tillverkades den första svenska velocipeden år 1869. Senare kom uppfinnare att upptäcka att om man har ett stort hjul i fram, ett mindre i bak, så kom man närmre styret och det gick snabbare att cykla, då man kom längre när man trampade, 1875 är höghjulingen nästan färdigutvecklad. Till en början var hjulen gjorda av trä, men senare gjordes ekrar av metall och man använde gummi, de blev bekvämare och enklare att framföra. Ända fram till år 1910 kostade en cykel ungefär en halv årslön för en lärare.

År 1934 gav Nymans verkstäder sina kunder möjligheten att köpa de cyklarna Crescent, Hermes och för en extra slant fick man möjligheten att äga cyklarna i korrosionsbeständigt format.

1940-talet kom att kallas för cykelns guldålder, det börjar produceras cyklar med olika växlar, när cykeltillverkarna blev flera vart priserna lägre och fler hade råd att äga en cykel. Lagen om bakljus på cyklar och även den motordrivna varianten mopeden kom år 1956. En kort period under 1960-talet, fick köparna den glada möjligheten att köpa små och minimalistiska cyklar. Under 1970-talet kom oljekrisen och försäljningen av cyklar ökade stort. Mountainbiken slår igenom stort under 1980-talet, något som fortfarande är mycket populärt, under 90-talet fick man möjlighet att köpa 7-växlade cyklar och de allra flesta cyklarna hade minst fem växlar.  Under 20-talet gavs möjligheten att införskaffa cyklar med automatiska växlar.

El cykeln

Sveriges första el cykel uppfanns av Bengt Herdin i dalarna och presenterades redan år 1940, med el cykeln kunde man ta sig från plats a till plats b med hjälp av en hastighet på upp till 40km/timmen, på en laddning kunde man köra en sträcka på 5mil, den kom i format av en lådcykel och hade en packnings kapacitet på så mycket som 100kg.

Enligt transportstyrelsen ska en velociped med el-assistans vara bygd på ett speciellt sätt för att inte räknas som en moped. Den elektriska motorn ska startas med hjälp av att man trampar på pedalerna, elmotorn ska underlätta vid motvind och uppförsbackar. Motorn får inte öka kraften vid en hastighet på över 25km/timmen utan elmotorn ska enbart förstärka kraften som kommer ifrån pedalerna. Den el baserade motorn får inte ha en effekt på över 250 watt.

Man behöver varken ha uppnått en specifik ålder eller ha ett körkort för att få framföra en el cykel. Man måste inte heller använda en hjälm även om det rekommenderas.  Om man har uppnått en ålder på 15 år och det finns plats får man skjutsa ett barn på max 10år. När man fyllt 18 år får man skjutsa upp till två barn på max 6år.