mars 14, 2017

Cykeln och dess historia del 5

Då var vi framme vid den femte delen I serien om cykeln och dess historia. Vi är nu också framme vid slutet på 1800-talet och början på 1900-talet och viktiga händelser som skedde runt denna period. En av de större var grundandet av cykeltillverkaren Arnond, Schwinn & Company, ett företag som grundades av Ignatz Schwinn tillsammans med Adolph Arnold och vars cyklar idag är högt eftertraktade och värda en ordentlig slant. Det var också under denna period som man började använda cykeln för första gången inom militära konflikter, där den debuterade i andra Boerkriget i Sydafrika som pågick från 1899 till 1902.

Strax efter kriget hade upphört kom presenterade uppfinnaren Sturmey Archer de första växlarna till en cykel i form av flera kugghjul monterade inuti navet på bakhjulet. Detta var också den form av växlar som stod sig fram till mitten på 1950-talet när en ny form av växelsystem introducerades, med kugghjul monterade på utsidan, av olika storlekar, den form av växelsystem som finns på cyklar idag.

Barncykeln introduceras

Under 1920-talet låg nu människans fokus mest på utvecklingen och framtagandet av infrastruktur för private bilar och kommunikationsmedel, vilket resulterade i att intresset för cykeln avtog. Istället började tillverkarna nu fokusera på en ny kundkrets, barnen där cykeln nu ansågs mer som en barnleksak än som ett transportmedel. Den första barncykeln introducerades efter första världskriget, där tillverkare som Mead, Sears Roebuck samt Montgomery Ward la ner en mängd energi och arbete på att återuppliva intresset för cykeln för den yngre generationen. Man genomförde detta genom att tillverka cyklar som hade komponenter som kunde förknippas med bil- och motorcykelindustrin, vilket gjorde att cykeln kunde se ut som en motorcykel, dock utan motor. Detta la grunden till några av de mest glamorösa, utsökta och enastående cykeldesigner som presenterats genom åren, cyklar som idag är högt eftertraktade och som kostar en ordentlig slant om man vill äga en sådan idag. Denna stil och design höll sig fram till mitten på 50-talet, då cyklarna byggdes att efterlikna eller inspirerade av rymdraketer och jetflygplan. Vid 60-talet valde man nu att gå mot en simplare design, utan en massa onödigt material och vikt.

Mountainbike prototyp

Eftersom fokuset låg gentemot den yngre generationen, så experimenterades det kraftigt, för att hitta olika koncept och produkter som tilltalade till denna konsumentgrupp. Man tillämpade olika designer, med och utan en massa tillbehör, men också olika typer av cyklar. Schwinn presenterade under 1930-talet en cykel som de kallade för Excelsior, vilket kan ses som föregångaren till dagens mountainbike cyklar, med större kraftigare däck, en fjädrad framgaffel och bekvämare sadel, vilket skulle göra det möjligt för ungdomarna att cykla även där det inte fanns någon stig eller väg att ta sig fram på. Företaget såg alltså ett behov och önskemål långt innan produkten slog igenom. Marknaden var just då inte redo för en mountainbike och det skulle dröja en tid innan denna produkt slog igenom och växte i intresse, till den nivå vi befinner oss på idag.

Visa mer inlägget

mars 4, 2017

Cykeln och dess historia del 4

Vi fortsätter vår resa genom cykelns historia och utveckling. I den tredje delen, vilket är den senaste som publicerats, hade vi kommit fram till 1888, när veterinären och skaparen av det första luftfyllda däcket, John Boyd Dunlop, förändrade cykelindustrin till det bättre, hur detta resulterade i en betydligt mer komfortabel tur på cykeln. Ett par…

by Elvar
Cykeln och dess historia del 4
februari 26, 2017

Cykeln och dess historia del 3

Vår resa genom cykelns historia fortsätter. Så här långt har jag skrivit lite om historiken bakom cykeln och när exakt den första cykeln uppfanns och tillverkades. Det finns obekräftade uppgifter som hävdar att den första cykeln ska ha producerats så tidigt som under 1500-talet, men då det är obekräftade uppgifter är det svårt att med…

by Elvar
Cykeln och dess historia del 3
februari 15, 2017

Cykeln och dess historia del 2

Det är inte många av oss som känner till när den allra första cykeln producerades eller hur den såg ut. Men en cykel som vi ofta förknippar med cykelns ursprung är den så kallade High Wheeler cykeln som introducerades 1870.  Cykeln hade ett enormt framhjul och väldigt litet bakhjul. Dom var betydligt bekvämare att cykla…

by Elvar
Cykeln och dess historia del 2
februari 3, 2017

Cykeln och dess historia del 1

Jag tänkte här ta en närmare titt på cykeln och dess historia tillsammans med olika tävlingar som hålls runt om i världen, både på landsväg och genom terräng. Men först ut en närmare titt på hur den första cykeln kom till, vem som skapade den och hur detta populära transportmedel har utvecklats till där vi…

by Elvar
Cykeln och dess historia del 1