Cykeln och dess historia del 4

Vi fortsätter vår resa genom cykelns historia och utveckling. I den tredje delen, vilket är den senaste som publicerats, hade vi kommit fram till 1888, när veterinären och skaparen av det första luftfyllda däcket, John Boyd Dunlop, förändrade cykelindustrin till det bättre, hur detta resulterade i en betydligt mer komfortabel tur på cykeln. Ett par år efter detta började man fokusera på olika typer av metaller som skulle kunna användas vid tillverkningen av cykeln och dess delar.  Man hade nu metaller som var starka nog att kunna göras till en kedja, lätta nog för att kunna vara kugghjul, drivna av en människa. Man återvände nu också till konfigurationen om att ha två lika stora hjul men med olika storlekar på kugghjulen så att man kunde ta sig fram lika lätt och snabbt som cykeln med det stora hjulet. För att lösa problemen med komfort valde man att installera stötdämpare både fram och bak.

Men det var framför allt Dunlops uppfinning som verkligen fick industrin att ändra riktning och öka i popularitet. Allt detta tillsammans gjorde att cyklar nu kunde produceras till ett betydligt lägre pris, vilket i sin tur öppnade upp för en helt ny marknad, då även arbetarklassen nu kunde ha råd att köpa sig en cykel. Massproduktionen av cyklar gjorde att den arbetande mannen kunde köpa sig en cykel för användning till och från jobbet, gav honom förmågan att förflytta sig längre och snabbare. Även kvinnan fick nu möjlighet att cykla och i mitten på 1890-talet såg allt fler kvinnor på vanliga, tvåhjulingar.

Cykeln förvandlade modet

Den hunger som skapats efter cyklar, nu för både män och kvinnor, resulterade i att klädstilarna förändrades, där kvinnan inte längre kunde använda styvkjol och korsett då man var tvungen att klä sig efter sunt förnuft då en kjol eller korsett inte var passande klädsel för en kvinna på en cykel. Nu var det inte bara dom som cyklade som såg förändringar, utan även cykeln i sig, då man letade efter andra möjligheter att utveckla och förbättra cykeln. Detta resulterade i att man började experimentera med att tillverka ramen i olika material som inte var av metall, däribland cyklar gjorda av bambu.

Cykelbudet

I och med att cykeln nu hade blivit billigare och mer tillgänglig, så man också möjligheter att använda den till annat än bara på fritiden, speciellt när delstaten Kalifornien drabbades av en tågstrejk, som resulterade i att posten inte kunde levereras. En ägare av en cykelbutik kom då på idén att använda sig av cykelbud för att leverera posten. Sagt och gjort, han anställde sex individer som skulle täcka sträckan mellan Frenso och San Fransisco, för att säkerställa att SF fick sin post. Fem av de sex cyklisterna skulle täcka närmare fem mil medan den sista fick cykla tio mil.

Detta blev starten för hur cykeln blev mer än bara en fritidssysselsättning, då man nu mer och mer kunde se användningsområden inom olika affärsverksamheter, med cykeln som hjälpmedel. Sträckor kunde täckas betydligt snabbare, individen kunde också lasta en hel del på cykeln, vilket gjorde den till ett enastående verktyg för budleverans.