februari 26, 2017

Cykeln och dess historia del 3

Vår resa genom cykelns historia fortsätter. Så här långt har jag skrivit lite om historiken bakom cykeln och när exakt den första cykeln uppfanns och tillverkades. Det finns obekräftade uppgifter som hävdar att den första cykeln ska ha producerats så tidigt som under 1500-talet, men då det är obekräftade uppgifter är det svårt att med säkerhet säga att detta är sant. Istället menar historikerna att den första cykeln faktiskt tillverkades 1817, även om den inte hade pedaler. Den första cykeln med pedaler presenterades under 1863 och gick under namnet Bone Shaker. Den cykel som vi förknippar med den allra första cykeln, en så kallad High Wheeler presenterades under 1870 och det var den som låg till grund för dagens, moderna cyklar.

1880-talet

Under 1880-talet kom en rad nya produkter och uppfinningar som skulle ta cykeln till nya höjder. Bland annat tog man fram en trehjuling för vuxna för dem som inte ville eller kunde cykla runt på en High Wheeler. Nu kunde kvinnor och män av högre status så som läkare även cykla runt tack vare denna trehjuling. Arbetet som lades ner på att utveckla denna trehjuling och de innovationer som kom som en följd, kan vi idag se förknippade med biltillverkningen, däribland rattstång och styrled, differentiell bakaxel samt bromstrummor, för att nämna några.

Vi fick under 1880-talet också se den allra första amerikanen som cyklade från kust till kust. Thomas Stevens gav sig ut på resan den 22 april 1884 med San Francisco som utgångspunkt. Slutmålet var Boston dit han kom den 4 augusti senare samma år. Han hade då avverkat en sträcka på 3700 miles vilket motsvarar ganska exakt 6000 km. Efter en kortare paus här fortsatte han sedan österut nu med målet att cykla jorden runt, något han också klarade av efter att ha återvänt till San Francisco på julafton, den 24 december, 1886.

Många hade vid det här laget fått upp ögonen för cykeln vilket gjorde att man började korsa och kombinera sina egna produkter med cykeln, på ett eller annat sätt. Bland annat så kom det ut en kortlek med cyklar som motiv. Detta gjorde att företaget bakom denna kortlek helt plötsligt blev marknadsledare inom kortlekstillverkningen i USA.

År 1888 skulle bli ett riktigt stort år för cykelindustrin efter att en veterinär från Skottland, bosatt på Irland, tagit fram det allra första luftfyllda däcket som han monterat på en cykel för sin sjuke son, så att sonen kunde få en bekväm cykeltur. Mannen bakom denna banbrytande idé var ingen mindre än John Boyd Dunlop, grundaren av däckmärket Dunlop, ett däckmärke som finns än idag. Samtidigt som detta presenterades hade tillverkarna också lyckats arbeta fram billigare tillverkningsprocesser och skära ner på materialkostnaderna, vilket gjorde cykeln billigare och som följd, allt fler kunde köpa sig en. Det var nu inte enbart överklassen som hade råd att köpa sig en cykel, även folk från arbetarklassen kunde nu ge sina barn och sig själva en och därmed ta sig fram och tillbaka till arbetet betydligt snabbare.

Visa mer inlägget

februari 15, 2017

Cykeln och dess historia del 2

Det är inte många av oss som känner till när den allra första cykeln producerades eller hur den såg ut. Men en cykel som vi ofta förknippar med cykelns ursprung är den så kallade High Wheeler cykeln som introducerades 1870.  Cykeln hade ett enormt framhjul och väldigt litet bakhjul. Dom var betydligt bekvämare att cykla…

by Elvar
Cykeln och dess historia del 2
februari 3, 2017

Cykeln och dess historia del 1

Jag tänkte här ta en närmare titt på cykeln och dess historia tillsammans med olika tävlingar som hålls runt om i världen, både på landsväg och genom terräng. Men först ut en närmare titt på hur den första cykeln kom till, vem som skapade den och hur detta populära transportmedel har utvecklats till där vi…

by Elvar
Cykeln och dess historia del 1