februari 15, 2017

Cykeln och dess historia del 2

Det är inte många av oss som känner till när den allra första cykeln producerades eller hur den såg ut. Men en cykel som vi ofta förknippar med cykelns ursprung är den så kallade High Wheeler cykeln som introducerades 1870.  Cykeln hade ett enormt framhjul och väldigt litet bakhjul. Dom var betydligt bekvämare att cykla på, nackdelen var bara den att man var tvungen att vara en akrobat, mer eller mindre, för att kunna komma upp och hålla balansen på en.

Detta var den allra första cykeln byggd helt och hållet i metall. Tidigare fanns inte möjligheten att plocka fram en metall som var stark nog men samtidigt också inte allt för tung. Till skillnad mot tidigare producerade cyklar så hade denna nu ett gummidäck som tillsammans med det långa ekrarna på framhjulet gjorde det betydligt bekvämare att cykla.

Större och större framhjul

Från att den första high wheelern presenterats kom det nya varianter om vartannat, där den ena cykeln efter den andra hade ett större framhjul än någon tidigare modell. Tillverkarna hade kommit på att ju större framhjulet var, desto längre kom man under en rotation på pedalerna. Cyklisterna köpte nu cyklar med ett så stort hjul som möjligt, där dom fortfarande nådde till pedalerna från sadeln. Det var främst yngre, rika män som hade råd att roa sig med dessa leksaker, då kostnaden för en av dessa cyklar motsvarande ungefär sex månadslöner för en medelavlönad arbetare.

Det engelska uttrycket ”taking a header” kommer från användandet av dessa cyklar. Då cyklisten satt så högt upp så var risken stor att olyckan var framme om det låg en sten i vägen, en hund sprang ut eller något annat som gjorde att framhjulet stannade. Hände detta då dök cyklisten huvudstupa framåt över styret och landade på backen med huvudet före.  Detta var för övrig också den första cykeln som kallades just cykel, på engelska då förstås, ”bicycle” vilket betyder två hjul.

1870-talet

1870-talet bjöd på en rad framsteg inom cykelindustrin. Friedrich Fischer från Tyskland producerar det första massproducerade hjullagret, som sedan kom att användas i cyklar världen över. Två engelsmän, Browett and Harrison, lämnade in en patentansökan på bromsar i form av bromsok. Under 1878 kom sedan den allra första cykeln med växlar monterade på navet på framhjulet. Samma år började även den första amerikanska tillverkaren att producera cyklar som gick under namnet Columbia Bicycle och var 60-tums High Wheelers som kostade $125.

Detta kan ställas i jämförelse med de symaskiner som samma företag också tillverkade och sålde. Priset för dessa låg på 13 dollar styck. Du kunde med andra ord köpa nio symaskiner för samma pris som en cykel. Året därpå presenterade engelsmannen Henry J. Lawson ett patent på en helt ny cykel, med nav på bakhjulet och driven av en kedja vilket också var starten av dagens moderna cyklar. Hans idé var att helt och hållet designa om cykeln och komma ifrån dessa high wheelers och därmed göra cyklarna betydligt säkrare, vilket han också lyckades med. Detta innebar också slutet för den balansgången på en high wheeler.

 

Visa mer inlägget

februari 3, 2017

Cykeln och dess historia del 1

Jag tänkte här ta en närmare titt på cykeln och dess historia tillsammans med olika tävlingar som hålls runt om i världen, både på landsväg och genom terräng. Men först ut en närmare titt på hur den första cykeln kom till, vem som skapade den och hur detta populära transportmedel har utvecklats till där vi…

by Elvar
Cykeln och dess historia del 1