februari 3, 2017

Cykeln och dess historia del 1

Jag tänkte här ta en närmare titt på cykeln och dess historia tillsammans med olika tävlingar som hålls runt om i världen, både på landsväg och genom terräng. Men först ut en närmare titt på hur den första cykeln kom till, vem som skapade den och hur detta populära transportmedel har utvecklats till där vi befinner oss idag. Det råder delade meningar bland historiker om exakt vem som skapat den allra första cykeln och när denna i så fall skapades. Det finns både bekräftade och obekräftade uppgifter som hävdar både det ena och andra. Dessa tänker jag försöka reda ut i denna och kommande delar om cykelns historia.

Obekräftade uppgifter

Det finns en mängd obekräftade uppgifter som hävdar att den första cykeln eller idén om en cykel ska ha kommit så långt tillbaka som under 1500-talet, närmare bestämt 1534, då en Leonardo da Vincis lärlingar, Gian Giacomo Caprotti, ska ha designat den första cykeln, något som folk har delade meningar om.

Detta här ovan är bara en av de olika uppgifter som finns med betoning på obekräftade. Det samma kan även sägas om Comte the Sivracs skapelse som togs fram 1792, något han kallade célérifère vilket var två hjul fästa på en träram, utan styre och kontroll bortsett från det lilla man kunde kontrollera cykeln med genom att luta sig. Många är tveksamma till att denna skapelse verkligen existerat på två hjul. Det finns bekräftade uppgifter om en fyrhjuling med detta koncept men inte en tvåhjuling.

Första bekräftade cykeln – 1800-talet

Under 1817 kom något som gick under namnet running machine, velociped, Draisienne samt dandy horse och som skapats av tysken Karl Drais, som hans svar på den svält som hästar utsattes för under året, svält som orsakats av dålig skörd året innan. Man var i manga fall tvungna att gå så långt som att avliva sin häst då man inte hade foder att ge. Det han skapade bestod av ett styrbart framhjul och gjort helt av trä men utan pedaler. Folk var så rädda för att lyfta fötterna från backen att man istället använde dem för att springa framåt samtidigt som man satt på sin velociped. Behovet av en ersättning för hästen skulle dock avta igen efter att man under samma år haft goda skördar igen. När man sedan förbjöd användandet av dessa på gånggator, vilket var ett måste då man inte kunde färdas på den ojämna ytan som vägarna och gatorna hade.  Det skulle därför dröja ytterligare 50 år innan vi fick se intresset växa igen. Eller 46 år om vi ska vara exakt, då man under 1863 presenterade något som gick under namnet “Bone Shaker” eller benskakare som det blir översatt till svenska. Cykeln bestod av en ram byggt i styvt material, stålhjul och hade pedaler monterade. När man satt och cyklade på denna så skakade man oerhört, därav namnet “bone shaker”. Cykeln blev snabbt väldigt populär och runt om i världen kunde man hitta arenor, likt en rullskridskoarena, där man kunde cykla på dessa.

Föregående inlägg